fredag 7 september 2012

Sjätte September Tvåtusentolv

Idag bestämde vi att vi skulle gå till ett ställe där några andra hade varit dagen innan och fått väldigt bra bilder. För att komma dit skulle man gå längs en stor väg tills man kom till en mur, den skulle man klättra över och där bakom fanns ett hus som är kvar sen andra världskriget. Någon sa att huset varit bombat, men vad som är sanning vet jag inte. Det fanns dessutom ca 10 tågspår i skogen, som också användes under kriget men som inte använts sen dess och bara fått ligga kvar där. Riktigt häftigt faktiskt. Sen gick vi vidare till Alexanderplatz, centrum av Berlin, där skulle vi försöka få några bra bilder på "nya Berlin".

Där efter ville jag ut till tivolit igen när det inte var så mörkt. Öde tivolin med sönderslagna glasrutor och trasiga berg- och dalbanor tror man bara finns på film. Men spreepark finns och det ligger mitt i Berlin och även om historien om varför parken är övergiven låter som en film så är den helt sann. Vi träffade en dam utanför parken och hon berättade precis vad som hade hänt. När parken öppnades gick det väldigt bra och den hade många besökare. Sen började investera i fel saker och parken drevs sakta men säkert mot en sämre ekonomi. Skulderna uppgick till över 11 miljoner euro. Sen började ägaren skicka sina attraktioner till Peru, han påstod att han skickade dem dit för att dem skulle repareras. Men planerna var egentligen att han skulle öppna ett nytt tivoli. Den planen gick sådär och pengarna räckte inte för att kunna öppna den nya parken. Istället började han smuggla droger i sina attraktioner, men åkte fast och fick fängelse. Så nu står spreepark övergivet mitt i Berlin. Ingen vill köpa stället. Spreepark är helt klart ett av Berlins coolaste ställen, det är förbjudet att gå in men man kan se väldigt mycket ifrån promenadvägen som går runt treptower park.

Efter besöker på spreepark var planerna att gå hem och sätta mig och kolla igenom alla bilderna, men jag han knappt hem innan Alexander drog med mig ut på nästa stora äventyr. Tog inga bilder men jag har verkligen en story att berätta! Alexander hade haft kontakt med en svenska fotograf som bodde Berlin och han tipsade oss om teufelsber, som är en gammal militärbas, han varnade oss att de kunde vara farligt där, men vi åkte ändå.Vi tog tunnelbanan så långt vi kunde och sen fick vi gå den sista biten, det var en bit så de hade nästan hunnit bli mörkt innan vi kom fram. Det var ett högt stängsel runt hela stället, så vi började gå runt till vi kom fram till en stor grind. Vi lös in med våra mobiler och får syn på två personer på insidan, den en killen skriker till och börjar springa mot oss. Vi blir skit rädda och springer ca 100 meter in i skogen och där lägger vi oss ner på marken. Killen som sprungit mot oss kommer in i skogen men vänder när han inte hittar oss. Samtidigt går den andra killen ca 5 meter ifrån oss på insidan. Men vi blev aldrig hittade, och efter 10minuter när bilden hade åkt fortsatte vi in i skogen, i jakt på ett hål i staketet så vi kunde gå in. Men efter att vi gått på tok för långt vände vi och gick tillbaka igen. När vi nästan var framme vid grinden kom det yttterligare en bil och vi la oss ner igen, men efter ett tag insåg vi att de var också två som ville ta sig in. Så vi gick fram till dem och de visade oss vart man lättast tog sig in. Lättast och lättast, de var att klättra över grinden, som var nästan tre meter hög och dessutom var de massa taggar längst upp. Jag klättrade upp och satt där uppe på grinden, var så sjukt rädd för att trilla och efter att suttit där ett tag bestämde jag mig för att inte gå in. Hade jag kommit in hade jag aldrig kommit ut igen. De var något av de absolut sjukaste ja gjort på länge, var skit rädd när vi la inne i skogen och vakterna letade efter oss. Nu kan jag skratta åt de, men gud va rädd jag var! Efter de gick vi tillbaka och vi gick inom sony center en sista gång, riktigt cool byggnad det där!
spreepark

Här är tre bilder ifrån Teufelsberg, militärbasen. Jag har hämtat dem ifrån google.se eftersom att jag inte tog några egna bilder. Men även om jag inte gick in så kunde man se en del utifrån. 



3 kommentarer:

  1. Jag får vara glad att du kom hem till Danmark;)

    SvaraRadera
  2. Alla bilder så fina men vill se mer när du kommer hem:))

    SvaraRadera
  3. Alla bilder så fina men vill se mer när du kommer hem:))

    SvaraRadera